پیوند کلیه
درباره وبلاگ


یادت باشه دنیا گرده هر وقت فکر کردی به آخرش رسیدی شاید نقطه شروع باشی.

پيوندها
بهانه های من
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پیوند کلیه و آدرس peyvande-kolie.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.










نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 52
بازدید ماه : 105
بازدید کل : 7153
تعداد مطالب : 25
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1



نويسندگان
saeid

آرشيو وبلاگ
بهمن 1390
شهريور 1389


آخرین مطالب
<-PostTitle->


 
10 شهريور 1389برچسب:, :: 0:46 :: نويسنده : saeid

 

آزمون هاي انطباق بافتي : (بافت)

انطباق بافت مهم ترين عامل در پذيرش يا رد پيوند كليه است . در هر نوع پيوند كليه گروه خوني اهداء كننده بايد با گروه خوني گيرنده سازگار باشد. در صورتي كه گروه هاي خوني سازگار باشد آزمون ديگري بنام تعيين بافت انجام مي گيرد . اين آزمون شباهت هاي ژنتيكي بافت اهداء كننده و گيرنده را قطعي مي كند. قبل از پيوند كمي از خون شما و خون اهداء كننده با هم مخلوط مي شود به اين آزمون cross-match گويند . اين آزمون به اين معني انجام مي شود كه مطمئن شويم هيچ ماده اي در خون بنام آنتي بادي سيتوتوكسيك وجود ندارد كه موجب پس زدن كليه پيوندي شود .

 

Crass-match مثبت :

به اين معني است كه اهداء كننده (زنده يا جسد) با شما از نظر بافتي سازگار نيست در زماني كه شما در ليست انتظار پيوند هستيد در مقاطع زماني مختلف يك نمونه خون شما گرفته مي شود تا سطح آنتي بادي هاي سيتوتوكسيك را تعيين كنند . اين سطوح در زمان هاي مختلف تغيير كرده و قابليت شما را در پذيرش پيوند قرار مي دهد .

 
10 شهريور 1389برچسب:, :: 0:45 :: نويسنده : saeid

 

مقاربت ضرري براي كليه پيوندي ندارد . بنابراين هر موقع كه مايل باشيد مي توانيد اين كار را انجام بدهيد . پس از پيوند شما انرژي بيشتري داريد چرا كه اورمي و كم خوني شما رفع شده است . گاهي اوقات داروهايي كه براي درمان افزايش فشار خون بكار مي روند مي توانند ميل و توانايي جنسي مردان را كاهش دهد در اين صورت با پزشك خود مشورت كنيد تا داروي شما را تغيير دهد . گاهي اوقات خانم ها در مقاربت احساس درد دارند كه در هر صورت اگر مشكل بوجود آمد با پزشك خود مشورت كنيد .

 
10 شهريور 1389برچسب:, :: 0:44 :: نويسنده : saeid

 

پس از پيوند كليه ، شما تا حد بالايي به زندگي عادي خود بر مي گرديد و تا زماني كه داروهاي خود را بطور صحيح و به موقع و براساس تجويز پزشك مصرف كنيد ديگر به دياليز نياز ندارد .

 

استراحت و ورزش :

شما به استراحت كافي پس از پيوند نياز داريد زيرا شمابه سادگي ممكن است احساس خستگي كنيد.كه اين ناشي از جراحي پيوند و اقامت شما در بيمارستان است . مطمئن باشید كه توان شما با استراحت كافي برخواهد گشت .

 
10 شهريور 1389برچسب:, :: 0:44 :: نويسنده : saeid

 

- در زمان نشتن در ماشين از كمربند ايمني استفاده كنيد .

- در مواجهه طولاني مدت با آفتاب خودداري كنيد زيرا ادرارهاي مهار ايمني پوست را مستعد سرطان و آسيب مي سازنند. از كرم هاي ضد آفتاب با SPF 15 يا بالاتر استفاده كنيد .

-  هر گونه خونريزي غير معمول / تب/ گلودرد / سرماخوردگي / آنفولانزا/ اسهال و استفراغ را سريعاً به پزشك خود اطلاع دهيد .

-  درمصرف داروهايي كه از داروخانه تهيه نمي شوند و نيز داروهاي گياهي اجتناب كنيد زيرا اين داروها ممكن است به كليه شما آسيب برسانند .

-  هرگونه داروي مصرفي بايد زير نظر پزشك معالج شما باشد .

-   انجام ورزش هاي سبك / رژيم غذايي كم چرب وكم نمك/ رعايت نكات بهداشتي/ الزامي است.

 
10 شهريور 1389برچسب:, :: 0:43 :: نويسنده : saeid

 

زمان بازگشت شما به شغل و حرفه اتان بستگي به نوع كار و سرعت بهبودي شما دارد . در اين خصوص بايد با پزشك خود مشورت كنيد .

 
10 شهريور 1389برچسب:, :: 0:42 :: نويسنده : saeid

 

خانم هايي كه پيوند مي شوند توانايي باروري خود را دوباره بدست مي آورند به هر حال حاملگي موجب تحميل كار بيشتر به كليه شما مي شود . اكثر پزشكان توصيه مي كنند حاملگي را يك تا 2 سال پس از پيوند به تعوي بياندازيد تا شرايط كليه پيوندي تثبيت شود . بعضي داروهاي مهار سيستم ايمني مانند مايكوفنولات مفتايل (سل پست) مي تواند براي حاملگي و جنين خطرناك باشد قبل از اقدام به بارداري با پزشك خود مشورت كنيد . بيماران از هر دو جنس كه از نظر روابط جنسي فعال بوده ولي مايل به بچه دار شدن نيستند بهتر است از يكي از روش هاي پيشگيري استفاده كنند كه در اين مورد نيز حتماً با پزشك خود صحبت كنند.

یک بررسی بر روی زنان پیوندی باردار به مدت 13 سال انجام شد که در31 زن پیوندی که سن آنها بین 18 تا 42 سال بود و 28 نفر آنها فقط یکبار پیوند شده بودند و 3 نفر آنها دو بار.زمان کوتاهترین حاملگی بعد از پیوند کلیه 4 ماه و بیشترین آن 101 ماه بود و بیشترین فراوانی 36 ماه بعد عمل پیوند کلیه بوده است. در جریان این حاملگی ها 14 مورد زایمان طبیعی و 19 مورد سزارین و تنها در یک مورد آپگار نوزاد بعد از تولد مطلوب نبوده است . در این پژوهش عمده عوارض ایجاد شده برای مادر فشارخون،عفونت ادراری وسقط جنین اعلام شد.درپایان 3 موردازمادران پیوندی دچار اختلال عملکرد کلیه دیده شده و یک مورد موجب فوت مادر شده است.

 
10 شهريور 1389برچسب:, :: 0:41 :: نويسنده : saeid

   زمانی که بیماری کلیوی به مرحله نهایی خود می‌رسد و کلیه‌ها عملکرد طبیعی خود را تقریبا به طور کامل از دست می‌دهند، بیماران باید تحت درمان با دیالیز و یا پیوند کلیه قرار گیرند. پیوند کلیه روشی است که طی آن یک کلیه سالم از فردی اهدا کننده، به بدن یک بیمار کلیوی پیوند زده می‌شود. در صورت موفقیت این عمل، بیمار صاحب کلیه‌ای سالم و با عملکرد طبیعی خواهد شد و بنابراین قادر خواهد بود زندگی معمول خویش را ادامه دهد.



ادامه مطلب ...
 
10 شهريور 1389برچسب:, :: 0:40 :: نويسنده : saeid

 

پروتئين : يك مغذي مهم در ساخت / نگهداري و ترميم سلول هاي بدن پس از جراحي پيوند است . در طي 2 تا 3 ماه اول پس از پيوند مختصراً به پروتئين بيشتري در برنامه غذايي خود احتياج دارد .

چربي : سطح كلسترول خون شما ممكن است پس از پيوند افزايش يابد و داروهاي مهار ايمني در اين افزايش نقش دارند كه با روش ها زير مي توان سطح كلسترول را كاهش داد:

- كاهش وزن

- كاهش چربي غذا (مصرف غذاهاي كم چرب)

- مصرف دارو ( در صورتي كه تغيير در رژيم غذايي سطح كلسترول خون شما را پايين نياورد)

سديم : داروهاي مهار سيستم ايمني موجب افزايش فشار خون پس از پيوند مي شوند كه براي كاهش فشار خون بايد رژيم غذايي كم نمك داشته باشيد .

پتاسيم : تا زماني كه كليه جديد شما خوب كار كند قادر به دريافت مقدار طبيعي پتاسيم در رژيم غذايي خود هستيد . به هر حال داروهاي مهار سيستمي ايمني گاهي موجب افزايش پتاسيم خون مي شوند كه در اين زمان نياز به محدود كردن پتاسيم دريافتي هستيد (اجتناب از خوردن مواد حاوي پتاسيم مانند: موز- مركبات و ...)

كلسيم و فسفر: پس از پيوند ديگر نيازي به محدوديت دريافت فسفر و يا استفاده از داروهاي متصل شونده و دفع كننده فسفر نخواهيد داشت. در واقع مصرف كافي فسفر و كلسيم مهم بوده و منابع اصلي اين مواد معدني شير و لبنيات هستند .

مايعات : تا زماني كه كليه جديد خوب كار كند نيازي به محدوديت مصرف مايعات نداريد در واقع شما بايد مقادير زيادي مايع جهت عملكرد بهتر كليه جديد بنوشيد .
 
10 شهريور 1389برچسب:, :: 0:39 :: نويسنده : saeid

 

راهپيمايي – شنا – دوچرخه سواري – تنيس

     در مراحل اوليه پس از پيوند پياده روي بهترين ورزش است . شما همچنين مي توانيد كارهاي سبك خانه را انجام دهيد اما بايد از جابجايي هرگونه اشياء سنگين تا حداقل 2 ماه پس از پيوند اجتناب كنيد . قبل از انجام هرگونه ورزش سنگين با پزشك خود مشورت كنيد !

 
10 شهريور 1389برچسب:, :: 0:38 :: نويسنده : saeid

 

       به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محققان علوم پزشکی بر اساس یافته های جدید خود دریافتند در بین گیرنده های عمل پیوند کلیه ، افسردگی خطر بروز نارسایی کلیه ها و رد پیوند را دو برابر می کند. نگرانی از رد پیوند ، ترس ازبروز عفونت،متعادل کردن دوباره زندگی بر اساس شرایط جدید و استفاده ازداروهای متعددسرکوب کننده دستگاه ایمنی که دراغلب موارد تاثیری منفی دارند ممکن است به بروز مشکلات هیجانی بیانجامد که دراولین سال های پیوند کلیه مشاهده می شود.

        بر اساس مطالعه دکتر فابینه دوبلز و همکارانش در دانشگاه لوون در بلژیک که نتایج آن در شماره اخیر نشریه کلیه امریکا منتشر شد ، تعداد چهل و هفت هزار و هشتصد و نود و نه نفر از بیمارانی که بین سال های هزار و نهصد و نود و پنج تا دو هزار و سه میلادی تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفته بودند مورد بررسی قرار گرفتند. مطالعه این محققان نشان داد افسردگی در سال اول بعد از پیوند کلیه ، در حدود هفت درصد از بیماران مشاهده می شد و در سال های دوم و سوم به ترتیب یازده و سیزده درصد بود. نارسایی کلیه در حدود نوزده درصد از بیماران روی داد وهشت درصد آنان جان باختندو نزدیک به یازده درصد از آنان به بخش دیالیز منتقل شدند. بر اساس این تحقیقات ، افسردگی در این بیماران ، خطر بروز مشکلات جدی از جمله دفع و نارسایی کلیه را دو برابر می کند. محققان بر این اساس توصیه می کنند ، کسانی که تحت عمل پیوند کلیه قرار می گیرند از نظر افسردگی مورد بررسی قرار گیرند و تست های غربال گری و بیمار یابی در آنان انجام گیرد.